redangelmth nói:ko có vì chỉ là cảm giác hehe
Có đấy bác. Bác vào google gõ key word "BMW key fob adaptation" hay đại loại vậy, có rất nhiều forum cho biết điều này, cũng khá thú vị khi đọc về vấn đề này.
1. Chìa khóa đơn giản chỉ nhớ tất cả các setup mềm phát sinh lúc cắm chìa vô như vị trí ghế, vô lăng gật gù, kiếng hậu, đơn vị hiển thị...
2. Lúc cắm chìa khác vô thì nó sẽ set lại thông số nhớ trong chìa ấy.
3. Chìa khóa không có khả năng ghi nhận thói quen gì cả. Đừng quá thần thánh BIM [:O]
2. Lúc cắm chìa khác vô thì nó sẽ set lại thông số nhớ trong chìa ấy.
3. Chìa khóa không có khả năng ghi nhận thói quen gì cả. Đừng quá thần thánh BIM [:O]
Thật sự em cũng có cảm nhận được sự khác biệt của 2 chìa khoá . Vì nhà em có 2 anh em thường sử dụng, lái chung nên mỗi người 1 chìa nhưng phong cách lái của cà 2 là khác nhau ,em tốc độ hơn so với em của em.Nên đổi chìa khoá là thấy khác ngay.Không chỉ riêng BMW đâu,lúc trước đi Lexus cũng y hệt như vậy.
100% đồng ý với bác .BMW mà đọc được chắc cũng bất ngờ vì mình phát minh ra 1 thứ cao siêu vậy mà không biếtCADman nói:1. Chìa khóa đơn giản chỉ nhớ tất cả các setup mềm phát sinh lúc cắm chìa vô như vị trí ghế, vô lăng gật gù, kiếng hậu, đơn vị hiển thị...
2. Lúc cắm chìa khác vô thì nó sẽ set lại thông số nhớ trong chìa ấy.
3. Chìa khóa không có khả năng ghi nhận thói quen gì cả. Đừng quá thần thánh BIM [:O]
http://www.bmw.com/com/en...es/car_key_memory.html
Đây là phần tài liệu em đọc về vấn đề này, cái này theo như người trích dẫn trên 1 forum của BMW nước ngoài là được lấy từ BMW data (BMW copyright). Theo tài liệu thì xe có " adaptation to driver type", nhưng không đề cập đến key fob.
Adaptive transmission control
As with earlier automatic transmissions, the 6-speed automatic transmissions offer the choice between a comfort program and a sport program.
The adaptive transmission control (component of electronic transmission control) adapts the shift characteristics of the comfort program and sport program to the driver's wish and the driving situation.
In both programs, the adaptive transmission control changes from a basic map to a performance-orientated map, as required:
• Comfort program in selector lever position "D"
The comfort program is based on 2 maps: The XE map (extreme economy) and the E map (economy).
The EGS control unit normally selects the economical XE map (= basic map). In case of particular demands (e.g. load requirements), the system will change to the performance-orientated E map. If the input signals change in favour of a more gentle driving style, the system will change back to the more economical XE map.
• Sport program in selector lever position "M/S"
The sport program effects dynamic, sporty shift characteristics. In the sport program, there is the basic Smap (sport) and the performance-orientated XS map (extreme sport). If an extremely dynamic driving style is called for, the system will change from the S map to the performance-orientated XS map.
The adaptive transmission control takes the following demands into account:
• Adaptation to driver type
• Driving uphill or trailer towing
• Driving downhill
• Braking deceleration and automatic upshift
• Winter program
Adaptation to driver type
The adaptation to different driver types is done using the following values:
- Kick-fast
If the accelerator pedal is depressed rapidly, the shift program is changed accordingly. This is achieved by the detected accelerator-pedal value being compared with threshold values in the EGS control unit. The result of this comparison is the proposal of one of the two possible programs (XE or E in comfort program, S or XS in sport program).
- Cornering detection
Cornering detection reacts to the vehicle's lateral acceleration with an indirect adaptation to the driver type.
Lateral acceleration is considered an indirect statement of the preferred driving dynamics and does no tcause an immediate gearshift response (shifts when cornering could adversely affect driving stability).
Lateral acceleration is calculated from the signals from the wheel-speed sensors, from the yaw rate and road speed.
- Brake evaluation
The braking action is evaluated in a similar way to "kick-fast".
The braking deceleration is measured and compared with threshold values in the EGS control unit. The result of this comparison is the proposal of one of the two possible programs (XE or E in comfort program, S or XS in sport program).
The driver-type adaptation is restarted each time the vehicle pulls away from a standstill.
Adaptive transmission control
As with earlier automatic transmissions, the 6-speed automatic transmissions offer the choice between a comfort program and a sport program.
The adaptive transmission control (component of electronic transmission control) adapts the shift characteristics of the comfort program and sport program to the driver's wish and the driving situation.
In both programs, the adaptive transmission control changes from a basic map to a performance-orientated map, as required:
• Comfort program in selector lever position "D"
The comfort program is based on 2 maps: The XE map (extreme economy) and the E map (economy).
The EGS control unit normally selects the economical XE map (= basic map). In case of particular demands (e.g. load requirements), the system will change to the performance-orientated E map. If the input signals change in favour of a more gentle driving style, the system will change back to the more economical XE map.
• Sport program in selector lever position "M/S"
The sport program effects dynamic, sporty shift characteristics. In the sport program, there is the basic Smap (sport) and the performance-orientated XS map (extreme sport). If an extremely dynamic driving style is called for, the system will change from the S map to the performance-orientated XS map.
The adaptive transmission control takes the following demands into account:
• Adaptation to driver type
• Driving uphill or trailer towing
• Driving downhill
• Braking deceleration and automatic upshift
• Winter program
Adaptation to driver type
The adaptation to different driver types is done using the following values:
- Kick-fast
If the accelerator pedal is depressed rapidly, the shift program is changed accordingly. This is achieved by the detected accelerator-pedal value being compared with threshold values in the EGS control unit. The result of this comparison is the proposal of one of the two possible programs (XE or E in comfort program, S or XS in sport program).
- Cornering detection
Cornering detection reacts to the vehicle's lateral acceleration with an indirect adaptation to the driver type.
Lateral acceleration is considered an indirect statement of the preferred driving dynamics and does no tcause an immediate gearshift response (shifts when cornering could adversely affect driving stability).
Lateral acceleration is calculated from the signals from the wheel-speed sensors, from the yaw rate and road speed.
- Brake evaluation
The braking action is evaluated in a similar way to "kick-fast".
The braking deceleration is measured and compared with threshold values in the EGS control unit. The result of this comparison is the proposal of one of the two possible programs (XE or E in comfort program, S or XS in sport program).
The driver-type adaptation is restarted each time the vehicle pulls away from a standstill.
Hay là cái CPU có khả năng nhận dạng ( theo cách lái) từng người cầm lái thông qua hai chìa khác nhau ? Một anh cầm chìa này chạy bốc thì khi cắm chìa này vào là bim nhớ kiểu chạy bốc nên thấy xe chạy bốc hơn, còn anh kia chạy đằm thắm là cắm chìa còn lại là nó cũng nhớ và sẽ chạy đằm hơn chăng? Cái này có lý à ghen vì bản thân CPU đã d được hãng set up trong bộ nhớ các chế độ chạy Normal, Sport... Rồi thì việc ghi nhận chế độ chạy theo phong cách từng người qua từng chìa khoá không có gì là không thể cả với trình độ điện toán như hiện nay!
Last edited by a moderator:
em cũng thấy điều này đúng vì em cả cậu lái xe cho gia đình mỗi người một chìa thì em cảm nhận thấy thế này. em đi chìa của em thì ga ko mượt nhiều lúc muốn vượt nhanh đạp ga mạnh vô xe hơi khựng lại rồi bắt đầu tăng tốc nhưng cũng ko thấy mạnh mẽ lắm và cái chế độ auto lock là ko hoạt động nhưng mấy ngày hôm này em lấy chìa kia đi do cậu ý nghỉ việc thì khác hẳn, cửa tự động khóa sau khi đi một đoạn , lúc tắt máy xe rút chìa khóa thì chốt cũng tự động mở và cái sướng nhất là đạp ga tăng tốc một cách khí thế luôn. Giờ em lấy luôn chìa đó đi luôn rồi hihi