Hạng D
9/9/09
2.311
64
48
52
Saigon
Vỉ theo tiêu chuẩn an toàn hiện nay, GM đã cài đặt vụ đạp gas trễ, xe lì lì (lag) ... Sau khi reset lại sẽ cảm thấy xe chạy khác hơn nhé, các bác hãy thủ đi nhé !!!
Việc này không ảnh hưởng gì đến xe, lâu lâu thấy xe lag trở lại thì reset cái nhé !
+ Áp dụng : Đặc biệt chỉ áp dụng cho xe có hộp số tự động (AT) không áp dụng cho xe số sàn (MT) và xe có hệ thống ga cơ (đời cũ).
+ Tác dụng : Cho xe nhẹ nhàng, mượt mà và không lag sau khi reset
Cách reset cơ chế Drive-By-Wire :
- Bật chìa khóa điện lên vị trí On hoặc đèn màu xanh với Smartkey (lưu ý là không nổ máy nhé)
- Tắt điều hòa, tắt đèn
- Đạp sâu chân ga xuống kịch sàn, giữ nguyên vị trí trong vòng 6-8 giây
- Vẫn giữ nguyên chân ga, tắt chìa khóa điện về vị trí Off hoặc bấm nút tắt đối với Smartkey
- Nhả chân ga ra
- Khởi động máy, bật điều hòa trở lại
- Lái thử xem xe có mượt mà không nhé

Chúc các bác thành công và vui vẻ !
(Theo bài của bác Vittga78 bên Otofun.net)
 
Chi hội phó GMFC
13/5/05
2.522
10
38
50
Em chém nè anh ơi:
1. Reset cái gì vậy anh? EM đoán ECU vì chỉ cái đó mới có cài đặt... :D
2. Lag ga là do ECU? Nói cách khác là do phần mềm? Em thì đọc trên mạng là do phối hợp giữa rpm và tốc độ, thêm vào đó là hộp số 6 cấp... nên không biết reset đó có hợp lý không?
3. Reset thế (cho là ECU đi) thì nó có ảnh hưởng đến vụ "vượt": ép ga, xe sẽ về số thấp để vượt....

Để rảnh em thử... cũng khoái cái vụ bugi... nhưng lần này em sẽ làm blind test: rủ ông bạn cho làm tài xế 1 chuyến đi, 1 chuyến về với 2 loại bugi (thay bí mật) và đo thông số cũng như cảm giác lái của ông bạn....
 
Hạng D
9/9/09
2.311
64
48
52
Saigon
Hehe, cái vụ reset này không biết cụ Vitgia bên OF tìm kiếm lục lọi ỡ đâu ra ... mà nghe cụ ấy kích động cũng dữ quá ! Thôi thì em đề nghị vầy : Cuối tuần này off line kỹ thuật hội LLC đi, mời các bác nào có xe 1.6 lấy làm xe test, cần 3 chiếc như sau :
1 xe em đã làm hết rùi : bugi, lọc gió, Grouding kit
1 xe của bác Wanacar và 1 xe của bác nào đó (ví dụ : Huynhlam, ...) đặc biệt là 1.6 phải là CDX nhé ... ra đây có thể reset lại vụ Drive by Wire rùi ba con cùng đổi xe chạy thử vài vòng xem sao ??? Nếu bác nào máu thì em nhờ anh em kỹ thuật thi công luôn phần Grounding kit cho xe luôn rùi test luôn, nhưng phần này em nghĩ HP có tăng nhưng không cảm nhận được nhiều (2-3%) .... Các bác hội LLC vào cm đe !!!
 
Chi hội phó GMFC
13/5/05
2.522
10
38
50
Anh Vũ cứ làm sẵn mấy cái dây grounding bỏ cốp xe, hôm nào gặp test thử.... Về lý thuyết em chưa thấy có "chứng cớ" thuyết phục...
 
Hạng D
9/9/09
2.311
64
48
52
Saigon
Em chưa tìm được tài liệu để thuyết phục bác ! Như việc thử làm sẽ không ảnh hưởng gì đến xe cả bác ah. Việc này có thể áp dụng cho tất cả các xe số tự động có hệ thống ga (điện tử)
 
Hạng D
14/10/09
1.966
202
63
E cũng copy cái này lại tính thử xem sao nè, xe e 1.8 có cần Reset ko nhỉ, bình thường e thấy nó dzọt cũng ghê lắm rồi.
 
Hạng B2
1/4/11
250
172
43
hồ chí minh
e thì 1.6 cdx đây nhưng ko reset vẫn thây' chạy ok,.......:d có gì e kidrọck làm trc' òi cho e cái cảm nhận với nha
 
Chi hội phó GMFC
13/5/05
2.522
10
38
50
- Reset theo thông thường chỉ cần tháo cái fuse (cầu chì) trên hộp máy. Cách gọn hơn là tháo cọc bình (-) để ngắt nguồn và chờ (có người nói 30s, có người tận 30 phút) cho cái tụ (capacitor) trong ECU xả hết điện.
- Vì sao reset? ECU bây giờ được thiết kế để "học" cách lái của chủ xe, từ đó sẽ điều chỉnh thông số ga- gió- xăng.... theo 1 tổ hợp phù hợp nhất! Vì vậy khi "độ" thì nên reset để ECU nó học cái mới (nghe nói đâu những 5000km mới không học nữa).
- Về grounding: thay vì lấy cực âm từ chasis xe thì nó lấy thẳng từ nguồn accu qua dây điện, nói cách khác là giảm điện trở (R), tăng dòng (A)... có lợi nhất là phần âm thanh, vì khi độ âm thanh muốn giảm noise thì phải ổn định nguồn (V và A), đèn sáng hơn (dòng tăng)... còn về những thứ khác thì hỏng biết nó lợi bằng cách nào?

Vì dụ nhé:
- Khi thiết kế: ECU sẽ làm việc ở hiệu điện thế 12V và dòng có giá trị là y (Ampe). (lấy cực âm qua chasis).
- Sau khi grounding: giả sử dòng cải thiện lên x%, dòng mới là y*x%, nhưng ECU vẫn làm việc thông thường giống như cái máy tính ta xài hàng này, điện "yếu" hay "mạnh" nó cũng chạy (ngoại trừ quá yếu), nó chỉ cần đủ là chạy.
- Ngoài ra ECU hay những thiết bị xài điện có lẽ đã được qua mạch adaptor (1 chiều) để ổn định A và V để hoạt động.
- Với các xe cũ, có thể lấy cực âm qua chasis bị kém do ăn mòn, tiếp điểm.... nên dòng sẽ nằm dưới ngưỡng (hay chập chờn) so với yêu cầu là y... nên grounding cho mấy cái này sẽ hiệu quả.

Đây là vài dòng chia sẻ ý kiến cá nhân, đúng sai các bác tự quyết nhé!
 
Hạng D
9/9/09
2.311
64
48
52
Saigon
Re:Reset "Drive by Wire" cho Lacetti CDX 1.6

Đây là một bài ở diễn đàn khác nè các bác, thử đọc tham khảo thêm về grounding kit :
What is grounding?
Before going into grounding, one must understand that when a circuit is running, it is actually electrons running from negative terminal to positive terminal of power source (Battery or Alternator).

You have many electrical appliance inside your car: Fuel pump, Air cond, Light, ICE, Spark plug, etc...
Every one of them have negative and positive terminal as well just like a light bulb you have in your form 5 lab.
Their positive terminal is connected through a bus of positive wires which is linked to battery and alternator's positive terminal.
However the negative terminal of those appliances are connected to car's body with some wires connecting back from car's body to battery's negative terminal (This is oftenly mentioned as GROUNDING).


What if poor grounding?
Your stock car has complete grounding system but it may not be GOOD. Poor grounding means there are RESISTANCE between, if there are resistance, electrons that are trying to pass your electrical appliance will be slowed down or blocked and thus lower the amount of current supplying to those appliances. So what? those appliance doesn't get full current and of course not operating in optimum state.

In old car, the body metal is degraded and not so electrical conductible and thus resistance is even high.


How to know if your car has poor grounding?
All you need is a VoltMeter to measure the electron flow. Normally when you touch the red measuring point of Voltmeter to positive terminal of battery and same for black/negative point, you will get a voltage reading because electrons flow from negative terminal of the batttery through the circuit of voltmeter and then flow out to battery's positive terminal.

For example, we measure how good is alternator's grounding:
First, start your car, then touch voltmeter's red stick to negative terminal of battery and black stick to outter metal of the alternator. If the original grounding is not good, then electron will tend to follow your voltmeter stick to battery's negative terminal and you will see a certain voltage reading.
Well now don't move the voltmeter sticks, use a thick grounding cable to touch the alternator's outter metal and battery's negative terminal and you will notice the voltage dropped, this is because those electrons rather flow through the grounding cable instead because it's better in conductivity. If no voltage drop after you apply the grounding cable, it means that your existing grounding system is good. However don't be so happy about this, you are measuring this while your car is not moving/reving, if you move your car, electron flowing rate is higher (Because alternator is spinning faster) and your existing grounding may not be enough anymore. Not last, you're only measuring the grounding between alternator and battery's negative terminal, there are many points still.

What's next? Car body & Battery negative terminal:
Do the same as above, but the black stick of voltmeter touch on firewall of car body. Same concept as above applied.


Why normally VS come with grounding cable?
After knowing the functionality of grounding cable, you know it serves as basis for optimum circuit performance. If you add a VS into your car, during voltage drop (due to air cond kick, or unstabil voltage pattern by alternator) the VS will try to compensate the drop by supplying electron out so that your appliance feel less of the voltage drop. If you have poor grounding, electrons supplied by the VS cannot reach those appliance fast enough and thus it is not performing at it's full potential.


Which point for your grounding needs?
You have to measure using above mentioned method to determine which is the weak grounding point and apply grounding cable on it. However i believe many people doesn't have this patient or tool to do it, you can refer to following standard points for grounding:

1. Left Body <-> Engine Head
2. Right Body <-> Engine head
3. Firewall <-> Engine head
4. Engine Head <-> Battery Negative Terminal
5. Battery Negative Terminal <-> Body


Safety dos and don't
1. Do not let the grounding cable touching the engine's super hot metal part, you can round the cable through somewhere which is not so hot
2. Do not let the grounding cable hanging somewhere nearby radiator fan, in case the cable goes into the fan haha you know what will happen ?
3. Do not let the grounding cable hanging nearby running aircond belt.
4. Harness your grounding cable tightly.


How to choose good grounding cable?
In the market, there are many brands including HKS imitation, some colorful type, or those very common RED color power cable are having some "problem". Let's look at the step for checking the quality of cable:

1. Look carefully into the cable's insulator thickness, many cables claimed to be 4Gauge however the performance is even worse than 8Gauge or 16 Gauge, you know why ? it's because the insulator is thick and make you feel like the cable is thick but indeed the actual conductor inside is so small or thin.

2. If you can cut the cable, cut it and see how big the diameter of the conductor wires inside, if the conductor wire inside is thick then the grounding cable can conduct more current and it's good. But this may not be true, check out the step 3 before deciding.

3. Copper purity, 80% of cables in the market come with copper + aluminum, some real cheap one even could consist of 10% copper + 90% aluminum where this kind of cable is really useless for grounding cable because the main conductor material is copper not the aluminum, adding aluminum is just to save cost and fill the cable to make it thick.

So if you see those packaged 5 grounding cable offering at price below Rm 50 then you know it is suspicious and could be using one of above methods to fool their customers.

Ok finished with the look of the cable and what if you don't really know how to check with the 3 steps above, now go to something more rigid where we can measure the useful of grounding cable by using DC clamp meter. Install the grounding cable to your car and measure using the clamp meter, if the cable is carrying at 0.5-1 ampere, then either the cable is very poor quality or you're connecting to wrong point
tongue.gif
(I have a meter, you can request for a test measure if we COD
biggrin.gif
)

The cable that i'm selling here could carry up to 25 amperes so far i have observed in Saga BLM. However current will be distributed if multiple grounding cables is installed in a car, so around 7-15 amperes could be observed and you will know these cable is useful when installed to your car.

Các bác xem thêm pic các ví dụ ở đây

http://forum.lowyat.net/topic/1495749
 
Last edited by a moderator: