[QUOTE="hoangdi_1988, post: 9250672, member: 141211" Nếu tắt động cơ mà thay thì phải backup lại dữ liệu, kiểu đồng hồ trên xe, các cửa kính trên xe, [/QUOTE]
Chưa hiểu ý back up dữ liệu là dư lào ? thường thay acquy khi xe tắt máy thì Ecu sẽ reset lại hết nên các mã lổi của xe sẽ tạm thời bi xóa.Nghe nói thay acquy cho xe Đức nếu tắt máy sẽ khá rắc rối là phải vô hãng set lai ecu nhưng xe Nhật chưa đến độ rầy rà như thê
trên mang thì khuyên không nên để máy nổ mà tháo cọc bình ra
http://www.troubleshooters.com/dont_disconnect_battery.htm
Your battery does more than just provide electricity. It also shorts AC, spikes and transients to ground. Removing the battery from the circuit allows those spikes and transients to travel around, endangering every semiconductor circuit in your car. The ECU, the speed sensitive steering, the memory seat adjustments, the cruise control, and even the car's stereo.
Even if your computers and stereo remain intact, in a great many cases removing the battery burns out the diodes in the alternator, necessitating a new alternator. If disconnecting the battery interferes with the voltage regulator's control voltage input, it's possible for the alternator voltage to go way over the top (I've heard some say hundreds of volts), frying everything.
Even the initial premise was wrong. If you disconnect the battery and the car conks out, you don't know if it conked out due to insufficient alternator current, or whether the resulting transients caused your ECU (the car's computer, which controls fuel mixture, timing, and much more) to spit out bad data, shutting down the car.
Nobody should EVER run your engine without a battery.