Hạng D
30/7/11
1.302
240
83
61
Hôm qua 11/1, Mercedes đã ra mắt động cơ F1-2014- V6 turbo tại Brixworth(UK).
F1 2014 sẽ sử dụng 100kg nhiên liệu(140 lít). Sẽ có nhiều thay đổi trên cơ sở công nghệ tiết kiệm nhiên liệu. Hybrid support gia tăng qua những con số so sánh:
Từ 2014, xe không chỉ tái sử dụng năng lượng khi phanh mà tận dụng cả nhiệt lượng từ ống xả thông qua turbin gắn vào. Hệ thống KERS sẽ chỉ còn gọi là ERS bởi vì KYNETIC không còn là năng lượng duy nhất được tái sử dụng. Năng lượng ERS hiện nay là 400 kilojul sẽ là 4 megajule trong tương lai. Động cơ điện sẽ có công suất 120kw thay vì 60. Lái xe sẽ sử dụng động cơ điện 33.3 giây/lap thay vì 6.7 như hiện tại. So sánh với mức trung bình 50s “lút ga”/lap thì sẽ thấy ý nghĩa quan trọng của công nghệ Hybrid như thế nào. Nhờ có turbo, công suất vẫn tương đương V8. Boost pressure of the turbo is unlimited but speed of turbin can not exceed 125000 rev. Một mùa giải chỉ được dùng 5 động cơ. Tại buổi trình diễn, động cơ chạy theo mô phỏng chế độ đường đua Monza. Hệ thống xả chưa đựơc sử dụng hoàn toàn, âm thanh có nhỏ hơn V8 nhưng không giảm nhiều.
AMUS
Mercedes-F1-V6-2014-Motor-19-fotoshowImageNew-f0a365bf-653988.jpg
So với động cơ V8 (hình dưới) hệ thống ống xả sẽ chỉ còn 1, (ở giửa) thay vì hai bên
Mercedes-F1-V8-2013-Motor-19-fotoshowImageNew-f33dbdb0-653991.jpg

http://www.auto-motor-und-sport.de/bilder/mercedes-v6-f1-motor-fuer-2014-6459448.html?fotoshow_item=3#fotoshow_item=0
 
Last edited by a moderator:
Hạng B2
9/7/12
190
0
16
Vì sợ để lộ tiếng động cơ sẽ bị đối thủ phân tích ra tầm quay của động cơ và turbo nên Merc không tung ra clip chứng minh rằng tiếng động cơ mới sẽ như thế nào.
Với kiểu hình động cơ này thì lựa chọn exhaust layout, bố trí radiator sẽ đau đầu lắm đây.

Ngoài ra, nội hình dạng của động cơ và layout của các bộ phận turbo cũng quyết định hơn thua nhiều trong đó, nói chung là bác Newey sắp phải nhăn trán nhăn não rồi.
 
Hạng D
16/10/12
3.069
6.354
113
Cái vụ "mất đi tiếng gầm rú của động cơ V8" nhà em nghĩ rằng không quan trọng lắm, bởi vì:
- Đa số những người xem F1 trong đường đua từ trước đến nay đều phải đeo Headphone;
- Thực tế ngoài đời chỉ cần nghe tiếng Moto CBR 600 cũng đủ thót tim rồi, ngược lại mấy cái V12, 5 - 6 chấm thì chẵng nghe thấy gì.
Cái pô xe nới là thứ chi phối âm thanh nhiều nhất.
 
Hạng B2
9/7/12
190
0
16
Ơ, vậy là bác không biết roài, F1 hiện nay đâu có xài muffler, 2014 gắn turbo vào là khác ngay.
 
Hạng B2
9/7/12
190
0
16
<h1>Mercedes engine Q&A</h1> As Formula One gears up for the switch to smaller V6 engines in 2014, Mercedes have shared their thoughts on the subject...
Q: What can you tell us about the 2014 engine?
A: First of all, let's mention the rules rather than the engine. For 2014, the rules specify a maximum race fuel allowance of 100 kg - compared to a typical race fuel load of around 150 kg today, although that's not fixed by the rules.
That means we have one third less fuel to complete the same race distance with - and we want to do it at the same speed. So we need a powertrain that's 30% more energy efficient.
Q: And that's where the new engine comes in?
A: Well, it's not really just an engine any more. Without getting too technical, Article 1.22 of the Technical Regulations now refers to what's called a 'Power Unit'. This comprises an ICE (Internal Combustion Engine), an ERS (Energy Recovery System) and all the ancillaries needed to make them work.
But why a Power Unit? Well, today's V8 essentially features a "bolt-on" KERS Hybrid system that was added during the engine's life. The 2014 Power Unit has been designed with integrated hybrid systems from the very beginning.
Q: Interesting. F1 loves jargon, so ICE and ERS sound just perfect. What do they
A: The ICE is the traditional engine in the Power Unit package. 1.6 litre capacity, turbocharged, and with direct fuel injection at a pressure of up to 100 bar. Where the current engines rev to 18,000 rpm, the ICE is limited to 15,000 rpm from 2014.
As for ERS, it's like KERS on steroids: not only can we still harvest energy from and deploy energy to the rear axle, we can now do the same from the turbocharger; the kinetic machine is called MGUK (Motor Generator Unit Kinetic) and the machine on the turbo an MGUH ('h' for heat).
In total, we are allowed to harvest and deploy energy at twice the power to the rear axle - so 161 hp compared to 80.5 hp today. And we are allowed to deploy ten times as much energy - 4MJ compared to 400 kJ. Simply put, that means a bigger power boost for a higher percentage of the lap.
Q: And that's what helps improve the efficiency?
A: Exactly. Part of the efficiency gain comes from the ICE, which runs at lower speeds with fewer moving parts than the V8 and the benefit of turbocharging; but the other part is to be found in the ERS.
Today, the fuel energy we combust in the engine then has one possible energy journey to improve system efficiency, via the KERS system.
In 2014, there will be up to seven possible energy journeys to keep energy within the vehicle rather than wasting it through the exhausts and brakes.
Q: Sound pretty impressive. Will it be exciting for the fans?
A: We believe so. The target is to achieve the same power output of around 750 hp but to do so using around 30% less fuel.
In terms of sound, the engine note is not as loud as the current V8 because of two factors: the lower engine speed and the fact that the turbocharger sits in the exhaust flow, recovering energy from it that would otherwise be lost as heat and sound.
But because of the mechanical balance of a V6 engine, it also sounds sweeter. And we're confident that fans will find it pretty exciting when they hear it at the track.
Q: What impact will it have on the racing?
A: First of all, the engine is going to produce a lot more torque than the current V8 and over a wider power band.
That means the car is going to be grip limited on corner exit, in technical terms; in layman's terms, they're going to be a handful for the drivers.
The next point is that it will reward the most intelligent drivers - the fastest way to finish a race will not always be straightforward and the cleverest drivers will probably adapt fastest to the new challenges.
Q: So will we see F1 turned into an economy run - or cars running out of fuel in the latter stages?
A: Unlikely. Managing fuel consumption is already a critical part of F1 and it will remain so in 2014; for example, did you know that our V8 can complete a race distance today using 11.6% less fuel than it did in 2006?
Today, teams are very good at monitoring fuel consumption: we track each injection of fuel into each cylinder so we know exactly how much fuel is being used. And there are over five million injections in an average race!
Ultimately, the smartest driver in the quickest car will be successful in 2014, which remains true to the fundamental challenge of Formula One. What we're really doing is putting the 'motor' back into 'motorsport'...

http://www.planetf1.com/driver/3213/8416142/Mercedes-engine-Q-A
 
Hạng D
30/7/11
1.302
240
83
61
Xe F1 2014 có thể sẽ dùng lốp rộng hơn vì Prirelli lo ngại rằng lốp hiện nay sẽ không an toàn.
Pirelli đang đề xuất lốp F1 2014 nên có kích thước lớn hơn vì lý do động cơ F1 2014 sẽ cho công suất lớn hơn với xe hiện nay. Khi luật F1 2014 mới đưa ra, dự kiến công suất xe khoảng 750 bhp, trong đó 600 bhp do động cơ sinh ra, 150 bhp do các hệ thống tái chế(enhanced energy recovery systems.) cung cấp. Nhưng theo những thông tin gần đây, tổng công suất có thể đạt được 850 bhp, trong đó, riêng động cơ có thể cung cấp 700 bhp.
Pirelli đề xất kích thước lốp sau: bề rộng tăng thêm 20mm, đường kính tăng từ 660mm lên 690mm

18/8/2013
Theo tạp chí AMUS, chiến dịch vận động cho lốp rộng bản hơn cho mùa 2014 của Pirelli đã bế tắc sau khi tất cá các đội, (ngoại trừ MER) bỏ phiếu phản đối. Vấn đề còn "bỏ ngỏ" là có phải động cơ 2014 của MER có thực sự mạnh hơn như các thông tin đã đưa ra hay không?
 
Last edited by a moderator: