Bác DP chia sẻ thêm về vận hành và đặc tính của hộp số CVT của Subaru đi bác. Sắp tới WRX về Vietnam cũng sẽ có phiên bản hộp số CVT này, có lẽ sẽ có quan tâm khá lớn. Thấy nói Subaru CVT là sự khác biệt, trên subaruforester.org có thread khá thú vị "The CVT: learn it & love it", em định biên dịch vài đoạn nhưng tốt nhất là bác cho cảm nhận và kinh nghiệm sử dụng thực tế nhé
.
...The new CVT is a next-generation transmission, controlled by the synergy of a combined ECU/TCU/BCU CANBUS "mind" that prevents the initiated from ruining Subaru's intentions.
Subaru wants their vehicles to be pleasant and easy to drive, to get good gas mileage, and be reliable... despite drivers who don't care about such things.
Therefore, vehicles equipped with Subaru's latest
CVTs accelerate fastest at "partial throttle" as so many have discovered, because, to Subaru, the reliability of the machinery is more important than 0-60. To Subaru, the prevention of destructive ramp rates' effects on the transmission and drive-line, and the maximizing of gas mileage are priorities. You can work with it, but you are prevented from damaging it with injudicious use of controls.
Find the throttle angle that matches the optimum Ramp Rate and you'll find extraordinary response. Smash the pedal to the metal and you will get the "safe" version to your request...