phuocgia nói:@Rồng bay: F-35 có phiên bản tác chiến điện tử ko bác?
Các phiên bản của F-35 đều có khả năng tác chiến điện tử do được trang bị hệ thống cảm biến mảng pha chủ động (AESA) AN/APG-81 của Northrop Grumman và một loạt các cảm biến quang/từ/hồng ngoại (6 camera), kết hợp với hệ thống tác chiến điện tử AN/ASQ-239. Loại này còn mạnh hơn thế hệ AN/ALR-94 đã lắp trên F-22. Thủy quân lục chiến Mỹ đang cho phép thử nghiệm công nghệ đặc biệt để dùng trên F-35B nhằm thay thế mấy chiếc chuyên cơ tác chiến điện tử EA-6B Prowler đang dần lỗi thời. Hiện nay các công nghệ tác chiến điện tử đó đã được thử nghiệm cơ bản thành công và trang bị trên một phiên bản của F-18, EA-18G Growler của Hải quân Mỹ và sẽ hoàn thiện hơn khi cài đặt cho F-35.
EA-18G Growler
Link ở dưới cho biết thêm chi tiết:
http://www.c4isrjournal.com/story.php?F=4756598
[size="-2"]KEY TECHNOLOGIES[/size]
One of the key technologies behind the F-35 is the Northrop Grumman AN/APG-81 radar, which is an active electronically scanned array radar. This radar consists of about 1,000 transmit/receiver modules and can simultaneously run air-to-air and air-to-surface modes. The radar also has both a synthetic aperture radar mode, which creates black and white photo-quality images of the ground, and a ground moving target indicator mode for tracking moving vehicles. Further, it can interweave the synthetic aperture radar picture with the ground moving target indictor mode, allowing the pilot to view the image as a complete whole.
“This is something we have to do with several separate aircraft and a ground station today. The F-35 puts this capability in the hands of every F-35 aircraft the joint force commander employs,” Deptula said.
There are also two separate infrared camera systems onboard the F-35. The AN/AAQ-37 Distributed Aperture System consists of six infrared cameras placed around the fuselage of the F-35. Working together, the cameras create a 360-degree spherical image that can be viewed in the pilot’s helmet-mounted display. The cameras provide the pilot with an infrared image equivalent to roughly 20/20 human vision, said Dave Jeffreys, Lockheed Martin’s senior manager for F-35 Improvements and Derivatives. Additionally, these cameras also provide the pilot with missile warning, cueing of air and surface targets, and air-to-air situational awareness, Deptula said.
The second infrared camera type is the Lockheed Martin AN/AAQ-40 Electro-optical Targeting System, which is similar to the Sniper targeting pod mounted on the F-16 but is carried in an internal mounting in the F-35’s nose, Jeffreys said. The camera provides very high-resolution video with a continuous zoom feature, which would be useful during nontraditional ISR missions in support of ground troops, he said. The camera will also provide the F-35 with long-range passive air-to-air search and track abilities.
Rounding out the F-35’s sensor suite is the AN/ASQ-239 electronic warfare system. Based on the F-22 Raptor’s AN/ALR-94 suite, the AN/ASQ-239 is many times more sensitive than previous generations of radar warning receivers, Jeffreys said. Whereas older equipment might be able to narrow down the direction of enemy radar to roughly a quadrant, the F-35’s AN/ASQ-239 can precisely locate the direction of the threat, he said.
For Deptula, the U.S. has a chance to take advantage of the efficiencies that would come with flying numerous kinds of sensors on one type of aircraft. “Think of how many different aircraft we would have to acquire to perform all of these tasks if we did them separately?” he said. “That’s why fifth-generation systems are so important — they aren’t just fighters anymore, they’re F-B-A-EA-E-RF-AWACS 22s and 35s information/action nodes in an airborne network of seamless sensors and shooters.”
Trên Forum F-16 đang cãi nhau vụ này:
Lộ rõ cánh quạt động cơ - tức là không thể tàng hình được. Nhiều nhận xét cho rằng T50 chỉ là Su27 cải tiến mà thôi.
F22:
Lộ rõ cánh quạt động cơ - tức là không thể tàng hình được. Nhiều nhận xét cho rằng T50 chỉ là Su27 cải tiến mà thôi.
F22:
Last edited by a moderator:
em nghĩ là T-50 vẫn đang trong giai đoạn đầu của thử nghiệm nên chưa lắp động cơ xịn vào thôi, chờ cho đến khi nào nó đc biên chế vào QĐ Nga rồi hãy tính
Phần cấu trúc khung sường đâu có dễ thay đổi. Nếu có 1 động cơ mới thay vào thì nó vẫn lộ thế thôi. Cho nên theo ý bác SVG và các chiên za thì người Nga chỉ hô to vậy thôi. Họ chỉ cần 1 thế hệ máy bay chủ lực mới, "hơi" tàn hình, radar mạnh để phòng thủ là chủ yếu.