[font="helvetica,arial"]This was one of the few other space exhibits at the museum, the MiG 105-11 single-person lifting body craft, which actually has a turbojet engine to allow it to divert or reattempt a landing after a failed approach. This craft did several flights after being dropped from a modified Tu-95 "Bear". As you can see, the grass in this display area could really use a cut, though most of the aircraft looked to be in quite good condition.[/font]
MiG-105-11. Chưa từng thấy bao giờ. Có lẽ là phiên bản thử nghiệm khả năng cất hạ cánh trên băng vì không dùng bánh xe và bản thân máy bay trông cũng như cái giày trượt vậy.
[font="helvetica,arial"]There weren't too many naval aircraft on display, apart from a two-engined Beriev Be-12 "Mail" seaplane and this Yak-38 "Forger", which is a vertical takeoff and landing fighter which went into production in 1975 and served aboard Soviet Kiev-class aircraft carriers. Near the Yak-38 was another Yakovlev designed VTOL naval fighter, the supersonic Yak-141 "Freestyle".[/font]
Yakovlev Yak-38. Một loại máy bay "Harrier" Liên Xô. Sử dụng trên tàu sân bay Minsk. Bắt đầu bay từ 1975. Tiền bối của Yak-141 "Freestyle". Cũng bình thường. Không kỳ lạ lắm.
[font="helvetica,arial"]I'm not a great expert on Soviet aircraft, so it was a real treat to see some of the less common types which I wasn't familiar with, like this Myasischev M-50 "Bounder" supersonic intercontinental nuclear bomber which first flew in 1959. This is one weird looking aircraft, the long tubular fuselage with pointed nose mounted above a bicycle style undercarriage with outrigger landing gear at the end of the wings. An engine is mounted at each wingtip, leading one person to comment that it looked like it had been designed by a ten year old boy! Very few of these aircraft were built, because Khruschev decided that all efforts in this area should be concentrated on ICBMs. This decision spelled the end for both the Myasischev and the Lavochkin design bureaus.
[/font]Myasischev M-50 "Bounder". Máy bay ném bom hạt nhân khổng lồ xuyên lục địa tốc độ siêu âm. Cất cánh lần đầu năm 1959. Có rất ít mẫu được chế tạo vì lãnh tụ Khruschev muốn tập trung cho tên lửa đường đạn xuyên lục địa ICBM hơn.
MiG-105-11. Chưa từng thấy bao giờ. Có lẽ là phiên bản thử nghiệm khả năng cất hạ cánh trên băng vì không dùng bánh xe và bản thân máy bay trông cũng như cái giày trượt vậy.
[font="helvetica,arial"]As you might expect, the museum had examples of pretty much every single type of Russian jet fighter, arranged by manufacturer with separate sections for Sukhoi, Mikoyan-Gurevich (MiG) and Yakovlev. Quite a number of the exhibits are the actual prototypes used to test the aircraft and there are also a number of experimental aircraft which never went into production, including this Sukhoi S-26 experimental ski-equipped jet fighter, which apparently performed very well.
[/font]
Sukhoi S-26. Trông giống như Su-7 nhưng không có bánh xe mà thay vào đó là bàn trượt. Có lẽ để cho đỗ trên băng hay bãi cỏ.
[/font]
Sukhoi S-26. Trông giống như Su-7 nhưng không có bánh xe mà thay vào đó là bàn trượt. Có lẽ để cho đỗ trên băng hay bãi cỏ.
Yakovlev Yak-38. Một loại máy bay "Harrier" Liên Xô. Sử dụng trên tàu sân bay Minsk. Bắt đầu bay từ 1975. Tiền bối của Yak-141 "Freestyle". Cũng bình thường. Không kỳ lạ lắm.
[/font]Myasischev M-50 "Bounder". Máy bay ném bom hạt nhân khổng lồ xuyên lục địa tốc độ siêu âm. Cất cánh lần đầu năm 1959. Có rất ít mẫu được chế tạo vì lãnh tụ Khruschev muốn tập trung cho tên lửa đường đạn xuyên lục địa ICBM hơn.
[font="helvetica,arial"]This extraordinary aircraft is the Sukhoi T-4, a Russian attempt to emulate the USAF XB-70 Valkyrie mach-3 bomber. The T-4 (sometimes incorrectly referred to as the Su-100) is largely constructed from titanium and stainless steel and featured the world's first "fly by wire" control system. It started its flight test program in 1972, but made only 10 flights before the program was scrapped. Like Concorde and the Tu-144, the T-4 has a drooping nose to provide better forward vision when taking off and landing however, unlike either of these aircraft, there are no forward windows to look through when the nose is lifted. Instead the pilots must use a periscope for forward vision, and a couple of small windows (one of which is visible through one of the front windows in this photo) to provide a view sideways and up. Interestingly, the bilingual sign in front of the T-4 states its purpose as "destruction of attack aircraft carriers and reconnaisance".
[/font]Sukhoi T-4. Một cố gắng để cân bằng với loại máy bay XB-70 Valkyrie 8 động cơ tốc độ Mach 3 của Hoa Kỳ. Nó là một cấu trúc lớn làm từ hợp kim Titan và thép không gỉ. Đây cũng là chiếc máy bay với hệ thống "bay bằng dây" đầu tiên trên thế giới. Chương trình bay thử nghiệm bắt đầu từ năm 1972 với tất cả 10 chiếc được chế tạo ra. Giống như các máy bay Concord và Tu-144, T-4 cũng có phần mũi cụp xuống một phần khi cất và hạ cánh giúp phi công nhìn rõ đường băng. Điểm đặc biệt của chiếc máy bay này là không có cửa kính quan sát phía trước máy bay khi mũi đã hất lên và nó cũng có rất ít cửa sổ. Phi công quan sát phía trước máy bay bằng kính tiềm vọng. Thay vì làm nhiệm vụ máy bay ném bom chiến lược, công dụng của loại máy bay này chỉ là "tiêu diệt các nhóm tàu sân bay và trinh sát".
[/font]Sukhoi T-4. Một cố gắng để cân bằng với loại máy bay XB-70 Valkyrie 8 động cơ tốc độ Mach 3 của Hoa Kỳ. Nó là một cấu trúc lớn làm từ hợp kim Titan và thép không gỉ. Đây cũng là chiếc máy bay với hệ thống "bay bằng dây" đầu tiên trên thế giới. Chương trình bay thử nghiệm bắt đầu từ năm 1972 với tất cả 10 chiếc được chế tạo ra. Giống như các máy bay Concord và Tu-144, T-4 cũng có phần mũi cụp xuống một phần khi cất và hạ cánh giúp phi công nhìn rõ đường băng. Điểm đặc biệt của chiếc máy bay này là không có cửa kính quan sát phía trước máy bay khi mũi đã hất lên và nó cũng có rất ít cửa sổ. Phi công quan sát phía trước máy bay bằng kính tiềm vọng. Thay vì làm nhiệm vụ máy bay ném bom chiến lược, công dụng của loại máy bay này chỉ là "tiêu diệt các nhóm tàu sân bay và trinh sát".
Last edited by a moderator: