Hạng B2
24/11/16
379
316
63
Tp Hồ Chí Minh
Đi vios đi, cho khỏi màu mè, ko cần tính năng an toàn, bền nữa chứ!nhất là cái túi khí...

Vios có nhiều cái còn hơn con Fortune nữa đấy chứ, chẳng hạn bánh sau thắng đĩa còn Fortune tan trống...khó hiểu với anh Toy thặc =))
 
Hạng C
31/5/11
559
678
123
http://blog.caranddriver.com/mazdas-g-vectoring-control-effective-but-not-what-its-name-suggests/
But we were still in the dark about what GVC actually does. Given the name, you might expect it to be some kind of torque vectoring, or steering the car by controlling differential torque delivery between the inside and outside wheels in a corner, which is analogous to how tanks turn. But that’s not what GVC is doing. Mazda finally explained that the important part of GVC is the G, or as you see it frequently, g. By closely monitoring the speed of the driver’s steering-wheel inputs, GVC tells the engine to ever-so-slightly reduce torque. This produces an imperceptible deceleration, only 0.05 g in the most extreme cases. (By way of comparison, lifting off the throttle in a typical car results in about 0.20 g of deceleration.) The tiny change generates a small shift in load to the front axle, which tightens everything in the front suspension and steering system, removing compliance in bushings and dampers and resulting in improved steering response.

Đọc đoạn này thì em hiểu là để tăng độ ổn định khi vào cua thì ECU sẽ giảm moment xoắn, trọng lượng xe dồn về trước để tăng sức bám cho 2 bánh trước vào cua ổn định hơn, không phải là điều khiển torque về từng bánh trước bằng vi sai cơ khi hoặc bằng cách thắng từng bánh. Mà nếu cái bài em quote là đúng thì thật ra khi vào cua ECU của giảm rất nhẹ công suất của máy đó chứ, đâu phải như bác chủ thớt nói nhỉ...

Nếu vậy thì GVC này chủ yếu là thuật toán ECU điều khiện động cơ hơn là một dạng vi sai cơ khí nhỉ.